Partnerschap is meesterschap

Partnerschap is meesterschap

Veel bedrijven hebben de neiging om klakkeloos te kiezen voor de nieuwste ICT-oplossing zonder zich af te vragen of dit voor hen daadwerkelijk het beste is. Dat terwijl veranderingen in ICT ook invloed hebben op je organisatie en je bedrijfsprocessen (en andersom). In een eerdere blog hadden we het al over deze heilige drie-eenheid. Laat je ICT-leverancier vooral met je meedenken. Wij kiezen er zelf bewust voor om daarbij niet tegenover onze klanten te zitten maar juist naast onze klanten, alsof we onderdeel zijn van de organisatie. In onze visie kun je alleen zo komen tot de best passende oplossing.

Het is logisch dat je in eerste instantie vooral focust op de geavanceerde technische features van een ICT-oplossing. En wij snappen het ook wel dat je valt voor het mooie uiterlijk van een MacBook. Maar wat als blijkt dat jouw medewerkers daar niet mee kunnen werken? Of dat ze voor hun werkzaamheden helemaal geen supersonisch grafisch programma nodig hebben? Terwijl jij die als manager wel net voor iedereen hebt aangeschaft? Zonde van het geld natuurlijk!

Dat voorkom je door je eerst af te vragen waar je de ICT-oplossing nu eigenlijk precies voor gaat gebruiken en wat voor consequenties het heeft als je hier voor kiest. Dat hoef je niet alleen te doen. Wij vormen graag een klankbord, denken mee en gaan samen met jou op zoek naar de vraag achter de vraag. Natuurlijk, ICT is onze passie en onze expertise maar wij vinden het ook een uitdaging om in jouw organisatie en jouw bedrijfsprocessen te duiken.

In onze visie is oprechte betrokkenheid essentieel om te kunnen snappen waar het precies over gaat. Alleen als je de klant en zijn vraag begrijpt en weet wat er speelt (op korte én lange termijn), kun je beoordelen of een specifieke ICT-oplossing echt ondersteunend is voor zijn onderneming. Een huisartsenpraktijk heeft bijvoorbeeld niets aan een printer waarbij één voor één handmatig blaadjes moeten worden ingevoerd om recepten te kunnen printen. Maar dat moet je wel weten.

Sommige klanten vinden het in het begin een beetje irritant als we doorvragen, achteraf zijn ze echter blij dat we dit hebben gedaan omdat we regelmatig iets aanstippen waar ze zelf in eerste instantie niet aan hadden gedacht.

Wat deze benadering jou oplevert? Ten eerste een betere ICT-oplossing die perfect aansluit op jouw organisatie en jouw bedrijfsprocessen, met als gevolg dat er een stuk efficiënter kan worden gewerkt. Ten tweede het gevoel dat je een gefundeerde beslissing hebt genomen, dat is stiekem toch wel fijn.

We beseffen dat we met onze manier van werken tegen de stroom in gaan. Bij veel concurrenten heerst tegenwoordig een ‘hit and run’ mentaliteit: je verkoopt iets en zodra het geleverd is, ren je zo snel mogelijk weg. Wij doen het tegenovergestelde. Wij willen dat onze klanten achteraf zeggen dat ze exact hebben gekregen wat ze nodig hebben. Dat kun je alleen bereiken als je de pijn en de wens van de klant snapt. En dat betekent dat je tijd moet investeren om die helder te krijgen. Dichtbij, niet veraf, in optimaal partnerschap.

Wil je meer weten over Consult-it en wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan vooral contact met ons op.